Excursie Kasteel Amerongen:
Speciale tentoonstelling: ‘Help! De Keizer komt!’

Foto: Cees Keur
We gaan naar de speciale tentoonstelling: ‘Help! De Keizer komt!’

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat op 11 november 1918 de wapenstilstand werd gesloten waarmee de Eerste Wereldoorlog eindigde. Op diezelfde dag arriveerde de gevluchte Wilhelm II op Kasteel Amerongen. Op verzoek van de Nederlandse regering gaf Graaf van Aldenburg Bentinck hem onderdak. Aanvankelijk zou Wilhelm II drie dagen blijven, maar uiteindelijk bleef hij 18 maanden. Op Kasteel Amerongen tekende Wilhelm II zijn troonsafstand. In 2018 staat Kasteel Amerongen uitvoerig stil bij deze historische periode. Help, de keizer komt! neemt vanaf 3 juni 2018 de bezoeker mee naar de roerige periode rond het verblijf van de Duitse keizer Wilhelm II.

Aanvang:
13-06-2018 om 19:00 uur

Locatie:
Kasteel Amerongen

We verzamelen om 18.30u op het Kerkplein in Leersum.
Om 19u worden wij verwacht voor de poort van Kasteel Amerongen. Gezamenlijk met de gids zullen wij door de tuin naar het Kasteel lopen.

Naderhand drinken we graag nog wat in een van de café-restaurants in Amerongen om de excursie ook weer met elkaar af te sluiten.

In verband met de maximale groepsgrootte die een gids mag rondleiden, is het heel belangrijk dat u zich vooraf aanmeldt.
Dit doet u door een e-mail te sturen naar: dewerkhoven@casema.nl met vermelding van ‘Excursie Amerongen’, en daarbij de hoeveelheid deelnemers.

Een eigen bijdrage van € 5,- (contant) wordt van u gevraagd en als u een museumjaarkaart heeft: heel graag meenemen.

Tot de 13e juni!
Bestuur HVL

Op 1 juni jl. vond de officiële opening plaats van de expositie door Georg Friedrich Ferdinand Prinz von Preußen, een nazaat van de Duitse Keizer Wilhelm II.
Kees Ceur was hierbij aanwezig en maakte de volgende sfeerimpressie.