Leersum en zijn schapen

Jan - Okt 2020

In de tentoonstelling wordt de geschiedenis van de schapen in Leersum getoond en ontdekt de bezoeker waarom Leersum zo aan de schapen is verbonden. Er zijn oude prenten te zien, met schaapsherders en hun kuddes tegen de achtergrond van het dorp Leersum. In de tentoonstelling is ook te zien aan de hand van voorwerpen, tekst en afbeeldingen hoe een schaap geschoren wordt en hoe die wol bewerkt wordt tot breiwol, waarmee kleding e.d. gemaakt kan worden, maar ook over de medische zorg en verzorging van schapen. Er staat een traditionele en een 'moderne' herder en je kan net geschoren wol aanraken en ruiken. Uiteraard zijn er enorm veel schapen en schaapjes te zien, op afbeeldingen maar ook veel grote en kleine knuffels. En wist u dat er kinderspelletjes zijn met de botjes van schapen?

20-01-2018    Opening Tijdlijn van Leersum

Jan-Apr 2018    65 jaar Bloemencorso

Mei-Aug 2018    Leersum in de mobilisatie 1939 | 1940

Sep-18 / Apr-19    De eerste boeren in Leersum