Hoetwas met H.D.S.

Sportvereniging H.D.S. is op 24 juni 1930 ontstaan uit een fusie van twee korfbalclubs: A.K.C. uit Amerongen en T.O.G. (Tot Ons Genoegen) uit Leersum. De vereniging breidde zich uit met afdelingen gymnastiek (1932), toneel (1933), voetbal (1933), Melodianten (1935) en dammen en schaken (1936). Voetbal werd daarvoor gespeeld in Leersum onder de naam V.V.L. (Voetbalvereniging Leersum) en S.N.B. (Streven naar Beter). De Tweede Wereldoorlog liet ook bij H.D.S. zijn sporen na, de Korfbal en de Melodianten keren niet meer terug. Later haken ook de toneelafdeling en de dam- en schaakclub af. Wel wordt in 1969 een volleybalafdeling H.D.S. opgericht. In 1984 vallen de afdelingen Gymnastiek (sluit zich aan bij Larsheim), Volleybal (gaat zelfstandig verder als Volleer) en Voetbal (blijft H.D.S.) uiteen.

Het boekje is uitgegeven ter gelegenheid van 75 jaar georganiseerde sport in Leersum - vanaf de oprichting van T.O.G. - met een accent op de Omnisportvereniging H.D.S., dat in 2005 75 jaar bestond.

Het boekje is op ledenbijeenkomsten verkrijgbaar of kan bij de penningmeester worden besteld. Bij verzending worden portokosten in rekening gebracht.

Kosten:
€ 5,00 (voor leden)

Auteur(s):
Dr. C. (Lex) Blankestijn

Uitgever:
onbekend, 2001

ISBN:
ISBN onbekend

HVL

Klik hier om te bestellen