De Geschiedenis van Leersum deel I

Als eerste van een drieluik over het ontstaan van Leersum schreef Jan van der Valk 'De Geschiedenis van Leersum deel I' waarin hij de ontwikkeling van de plek waar het Leersum van nu zich bevindt beschrijft. Het begin is gesitueerd circa 250.000 jaar geleden, duizend eeuwen voordat de Heuvelrug ontstond in de laatste ijstijd. Via de opvolgende geologische perioden voert de schrijver ons naar het heden, terwijl hij onderweg stilstaat bij gebeurtenissen, bewoners, uitvindingen en rituelen. Omstreeks 1200 na Chr. Is de eerste vermelding van de broers Ulrik en Egbert Bruchusen, waaruit de naam Broekhuizen is ontstaan. In geschreven akten wordt Darthuizen (als Derthese) in 1253 voor het eerst vermeld en Leersum (in de samenstelling Larsemerbruck, Leersumerbroek, (broek = moeras)) komt in 1262 voor het eerst voor. Met de bedoeling een vervolg te schrijven in twee volgende delen eindigt de schrijver deel I in 1500 bij het einde van de Middeleeuwen.

Jan van der Valk is een bijzonder actief schrijver. Hij schreef in De Kaap bijna wekelijks artikelen. Na 'De Geschiedenis van Leersum deel I' stelde hij ook 'Leersum in vroeger tijden' samen, een selectie van zijn in De Kaap gepubliceerde artikelen. Ook schreef hij voor de Vereniging voor Dorp en Natuur het jubileumboekje ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van die vereniging. Wanneer hij tussen al die bezigheden tijd zal vinden voor het vervolg op deze publicatie is nog niet bekend.

Het boekje is op ledenbijeenkomsten verkrijgbaar of kan bij de penningmeester worden besteld. Bij verzending worden portokosten in rekening gebracht.

Kosten:
€ 7,50 (voor leden)

Auteur(s):
J. (Jan) van der Valk

Uitgever:
ICS Nederland, 1998

ISBN:
ISBN 90 73854 20 2

Klik hier om te bestellen