Lombok in Leersum

Aan het einde van de negentiende en in het begin van de twintigste eeuw waren de hellingen van de Utrechtse Heuvelrug in Leersum nauwelijks begroeid. Er groeide vooral heide en driest, waarop de boeren hun schapen lieten weiden. De heer H.G. van Dam uit Wijk bij Duurstede kocht in de loop der jaren een groot aantal percelen ten noorden van de Rijksstraatweg en richtte daar vervolgens het Lombokpark in. In 1901 stelde hij het open als wandelgebied. Aan de Rijksstraatweg, bij het begin van de Lomboklaan plaatste hij vier palen, die in de volksmond 'De Lombokpalen' werden genoemd. Op het hoogste punt werd in 1904 de Uilentoren als uitzichttoren (belvedère) gebouwd. In mei 1961 werden de palen door de gemeente Leersum verwijderd, omdat herstel/vernieuwing te duur zou zijn.

Toen in 2000 de Rabobank Rijn en Heuvelrug een geheel nieuw kantoor aan de Middelweg/Hoflaan opende, wilde men een gebaar maken naar de gemeente Leersum. In overleg met de HVL werd besloten de Lombokpalen terug te laten keren. Zij werden gemaakt door Leersumer Cees van Swieten. Bij de onthulling werden de palen aan de gemeente Leersum geschonken, onder de geaccepteerde voorwaarde dat het onderhoud voor rekening van de gemeente zou komen.

Het boekje werd gefinancierd door de Rabobank en gratis aan de toenmalige leden van de HVL aangeboden. De Rabobank verspreidde een aantal boekjes onder hun relaties. Inmiddels zijn de boekjes niet meer verkrijgbaar.

Kosten:
Uitverkocht